söndag 7 december 2008

Tänk vad 2 timmars skidåkning kan göra - kroppen är stel och öm såväl här som där....

Det var kul, intressant och svårt. Allt på en gång och det gick runt när jag skulle få ihop alla instruktioner. I vilket fall som helst så åkte vi upp till Sandviken genom ett grått och slaskigt Uppland, gick åt mängder med spolarvätska. Det som var roligt var att ju närmare Högbo vi kom desto "juligare" blev det ute. Väl framme hittade vi ett omklädningsrum och sedan inställde vi oss vid Pay&Ski-spårets startplats där Seppo tog emot oss. I strålkastarsken och under snötyngda grenar (vackert så det förslog och riktig vinterstämning!) fick vi så vår introduktion till stakning, stakning med frånskjut och diagonalåkning. Vi fick åka både med och utan stavar, uppför och utför. Jag gjorde några präktiga vurpor och har insett att jag måste få bättre balans - annars kommer det att bli riktigt tufft under Tjejvasan! Anledningen är att i utförsbackarna tar "spåret" slut och det gäller att trampa runt på skidorna (snabbt) för att kunna svänga - och det klarade inte jag alla gånger. Därför är min kropp ännu stelare än vad den (kanske) hade varit utan närkontakten med marken... Vi hade i vilket fall som helst kul och senare på kvällen över ett glas vin skrattade vi glatt åt vad Seppo kan ha gått hem och berättat om "Stockholmstjejerna" som ska åka Tjejvasan utan att kunna åka skidor...!
Nästa morgon var det mindre kul - det ösregnade! Vi insåg att åka skidor i regn när man knappt klarar det på snö i bra förhållanden inte var något vi längtade efter så istället tillbringade vi en timme eller två på IKEA i Valbo och åkte sedan hem genom ett inte bara grått och slaskigt Uppland utan ett regnigt sådant också!
Vet inte hur det gick för Netta men det blev ingen löpning för mig på kvällen utan jag körde ett kortare spinningpass och så ett löpskolepass i morse istället. Har ett problem - jag har ont i vänster vrist. Fick det förra veckan och det har väl inte blivit bättre av att jag ramlade under skidåkningen och kom snett ett par gånger samt att jag sprang idag... Får se i morgon hur det utvecklar sig. Har lagt in ett löppass på tisdag men då får det inte göra så här ont om jag ska kunna genomföra det.
Slutsats av helgens övning - det var kul och helt klart värt att lägga pengar på en grundläggande teknikträning - nu har jag i varje fall ett hum om hur jag ska åka och vad jag behöver träna på och det är bara snön som fattas just nu!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ohh, herregud! Det låter verkligen som om ni hade skoj, men jag blir ju livrädd: Balans, spåret tar slut, svänga, den där skidåkningen skrämmer slag på mig! :D